Rabu, 21 November 2012

sesi bertalaqi: banyak mana modal nak kena ada

salam.
utk sesi kali ini aku akan huraikan bab musabab berkenaan MODAL utk mula trading. ini perkara paling asas yg jarang org amik perhatian.. amik berat.. ini yg akan menentukan survival kita dlm ber 'trading' fcpo.

bab modal. ramai yg keliru dan berbeza pendapat.. kalau tanya lain lain trader

jawapan dia mungkin akan berbeza beza.. ini bergantung kepada fokus masing masing.. tujuan masing-masing... keupayaan kewangan seseorg itu..

bagi aku... perkara ini kena dikaji pada peringkat awal.. selepas seseorg itu berhajat utk menceburi pasaran fcpo.

modal ni kena kira semua.. fee kelas.. fee beli buku.. beli ebook.. fee utk dpt platform chart..
fee internet.. fee bil tepon... ini semua perlu dikira.. mcm buat proposal la..utk memulakan bisnes..
kalau usahawan nak mintak pinjaman ngn sme bank pon.. bank akan mintak proposal.. ye la diorg pon nak tahu bisnes tu boleh berdaya maju atau idak...barulah boleh kasi pinjam.

ni pendapat aku..
peringkat awal..
     
masuk kelas.. personal coaching ada yang caj satu kepala rm 1000- 2000. kalau ada yg boleh kasi murah lg bagus.. mungkin dlm rm500,  .. rasa nya yg mahal atau yg murah isinya takde beza... benda sama je.
kualiti modul dia tak tau la mcm mana.. blh capai tahap yg diharapkan atau tak... blh dipahami atau tidak

beli buku... mcm buku the power of japanese candle stick by fredtham rm100.. buku how to get rich swing trader by bill wermine... dan byk la lagi.. ni aku tulis bukan utk promo free kat diorang.. ni antara buku yg aku beli dulu la,, dan skang aku masih simpan lagi.. utk rujukan bile aku blur... kekadang ada masa jadi blur.. tak tau nak wat ape.. otak jadi hang.. jem tak tentu pasal... lebih lg bile kena kerugian besar...huhuhu

kos internet.. bil telepon... mcm aku.. amik paket celcom call+internet... rm128sebulan.. ni kat henpon la.. kalau kat rumah pakai unifi... rm150...

kalau tak nak guna chart free yg disediakan oleh broker.... sesetengah broker tak kasi chart platform.. kena buat minima trading baru boleh dpt carta secara percuma..

kalau ada modal lebih boleh amik servis dr penyedia pihak ketiga..seperti telequote,, bursa station. semua ni ada fee sendiri.. kena byr klu nak guna.. mcm prepaid phone...
aku skang klu kat henpon android pakai telequote.. rm888 utk 6 bln subcribe..
haah dah berapa dah.. byk juga ya

akhir sekali..

modal yg nak kena masukkan dlm akaun. .
modal yg paling cantik adalah rm10 ribu... ini yg paling sesuai sekali pd pendapat aku..
dgn modal ini... jika nak wat intraday... margin rm3500 selot, jd ada rm6500 lg utk buat penahan.. lebih kurang 260 points.. byk ni...boleh wat blaja.. byk kali.. boleh masuk keluar

kalau terasa nak buat overnight pon ok.. margin rm7000 selot skang,.. ada rm 3000 utk penahan. bersamaan 120 points.

kalau boleh buat ini... dah dikira MM yang baik.. pengurusan capital yg baik...

..tp kalau korang tgk modal yg aku masukkan dlm akaun tugas khas ni.. korang jgn la bandingkan... apela safetrader ni.. ckp lain.. buatnye lain... jika anda dah lama dlm trading... dah byk kali jatuh bgn... mungkin dgn rm4000 pon dah boleh.. itu bergaantung kepada kemahiran masing masing..lain org lain lekok kerisnye.. keris aku lekok sembilan..huhuhu


. itu sahaja..
selamat mencari cara yg terbeaik... untuk berjaya...
para newbie... tolong berhati hati... ya
anda ni adalah golongan yang akan memberi keuntungan kepada jerung jerung yg dah lama dlm market.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan